28-09-2016
Om 13.00 uur vervoegden negentien SBS-leden zich aan de receptie van Rockwool alwaar men allereerst werd welkom geheten met koffie en een “Rocky-vlaaitje” door de directeur-productie en een teamlid van de bedrijfsschool die een zeer interessante presentatie voordroeg.
Rockwool (oftewel steenwol) is een product uit lavagesteente uit de vulkaan Eifel . Dit gesteente wordt verhit tot temperaturen van 1500 0C, waardoor het vloeibaar wordt en kan worden “verblazen” tot vezels die successievelijk weer tot o.a. isolatieplaten worden gevormd. Het volume wordt daardoor natuurlijk veel groter door de vele lucht die aan het materiaal is toegevoegd.
Historie:
In 1942 werd in IJmuiden de eerste Lapinus steenwol gemaakt in een proefoven.
Door de mijnsluitingen kwamen in Limburg veel arbeidsplaatsen vrij en dit was voor Rockwool interessant om in 1968 een vestiging te openen in Roermond met aanvankelijk 120 werknemers. Het bedrijf groeide snel en werd wereldwijd marktleider in steenwoloplossingen met in 2015 een omzet van 2,2 miljard en 10.500 werknemers, meer dan 28 fabrieken in Europa, Azië en Noord-Amerika en verkoopkantoren in meer dan 40 landen. Rockwool Roermond is daarvan de grootste vestiging internationaal met momenteel 1108 vaste en 22 tijdelijke medewerkers die in het bedrijf zelf worden opgeleid. Dit is nodig want de vergrijzing slaat toe. De gemiddelde leeftijd van de medewerkers ligt rond de 50 jaar.
Ontwikkeling:
Behalve Rockwool: isolatiemateriaal in platen of rollen ging het bedrijf over tot het fabriceren van meerdere producten zoals technische isolatie voor b.v. buizensystemen (Rockwool technical insulation) Grodan: tuinbouwsubstraten, Rockfon: akoestische plafonds, en Rockpanel: gevelpanelen. Deze materialen zorgen niet alleen voor een goede isolatie, maar zijn tevens zeer brandwerend.
Briquetting:
Het meeste van het afvalmateriaal wordt weer ingezameld en komt in een later stadium terug naar de fabriek, waar het geperst wordt tot een soort steenbriketjes, die opnieuw gesmolten en weer gebruikt kunnen worden.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat in het vaandel van Rockwool. Verantwoordelijkheid, eerlijkheid, passie, efficiëntie en ondernemerschap zijn de vijf pilaren waarop men wil bouwen.
De ambitie is:
- het creëren van duurzame oplossingen met meerwaarde;
- bewustwording: beschermen van mensen en omgeving;
- betrokkenheid: het presteren op een eerlijke en verantwoorde wijze.
Bedrijfsschool:
De bedrijfsschool is zeer actief en belangrijk. Men geeft cursussen op het gebied van techniek, veiligheid en vervoer, alsmede herhalingscursussen. Omdat jeugdige werknemers belangrijk zijn probeert men jongeren via frequent scholenbezoek te enthousiasmeren. Dit enthousiasme bespeurde men in de gehele fabriek van hoog tot laag, een van de voorwaarden tot succes!
In 2014 was Rockwool winnaar van de Global VPL prize in het lifelong learning program.
Na de uiteenzetting was het tijd het productieproces te bekijken en konden we met eigen ogen zien hoe de vloeibare gloeiende steen werd verblazen tot gesponnen vezels die tot platen werden gevormd, gesneden, verpakt en op pallets werden opgeslagen voor vervoer.
Het hele proces van vulkaansteen tot kant en klaar product duurt niet veel langer dan een uur.
15.30: Bezoek aan Design Outlet Centre: Mc. Arthur Glenn te Roermond.
Na Rockwool stond een verder bezoek op het programma :het Designer Outlet Roermond. Dit Outlet Center van het Britse bedrijf McArthur Glenn biedt 200 internationale designermerken aan. Het center is gelegen aan de rand van de Roermondse binnenstad en is geopend in november 2001.
Door de nabijheid van België en het Duitse Ruhrgebied met een grote bevolkingsdichtheid is de ligging in Roermond ideaal. Het outletcentrum is momenteel dan ook bezig aan een enorme uitbreiding van het aantal winkels, de bouw van appartementen en een grote parkeergarage voor 3000 auto’s. Het D.O.C ziet er evenals de winkels piekfijn uit, met fonteinen en bloemperken die elk seizoen worden vernieuwd, mooie verlichting en in de kersttijd een enorme kerstboom midden in het centrum.
Concept: Mc Arthur Glenn is eigenaar, ontwikkelaar en manager. Hij heeft een concept ontwikkeld om op een strategische vestigingsplaats in een architectonisch aantrekkelijke omgeving, designermerken aan te bieden aan een modeliefhebbend publiek, met een besparing van 30 tot 70% op de adviesprijs.
Marketing: Dit gebeurt voor Roermond via advertenties in Duitse en Belgische media en door het hebben van eigen verkoopkantoren bij touroperators wereldwijd. Voor de landen buiten de eurozone is een bezoek bovendien lucratief door het kunnen terugvorderen van de btw. De digitale marketing gebeurt o.a. via een website in vier talen, facebook en de opzet van “privileged clubs: Door het posten van reclame op sociale media mogen deze leden vip-events bezoeken met een fashion taxi en krijgen ze 10% extra korting op alle producten.
Personeel krijgt een speciale training in “hostmanship”. Dagelijks worden door elke winkel parameters ingevuld omtrent de omzet en wordt elke bezoeker elektronisch geteld. De kwaliteit van de publicaties wordt in het oog gehouden en er is een prijscommunicatie tussen het outlet en de winkels in de stad.
Het outlet center heeft tevens een stimulerende werking voor Roermond als binnenstad, omdat er een directe verbinding is met de stad en veel mensen buiten de mode toch ook van de charme en historie van Roermond willen en kunnen genieten.
Na het bezoek aan het outlet werden de hongerige magen gevuld in het Schnitzelparadijs waar, net als de internationale mode, heerlijke schnitzels uit alle landen werden geserveerd.
Al met al weer een leerzame en vooral heel gezellige dag dankzij de organisatoren Ruud en Martin.